dijous, 29 de setembre de 2011

Quin és el compromís de la rigidesa?


Fa uns dies a la sortida que varem fer amb la colla per la zona de Cadaqués vaig patir un incident amb la meva Yeti ASR-SL
En un moment, just abans d’aturar-me, quan ja estava pràcticament aturat, una branca va entrar entre el canvi i la roda. Com no podia ser d’un altre manera va quedar ben posada en el raids de la roda i va arrossegar el canvi en el sentit de gir de la roda. La bici es va moure poc més de dos pams des de que vaig notar que la branca tocava el canvi, però això va ser suficient per a fer una bona destroça.

Quan veus que el canvi en comptes d’estar a la part de baix està a la part de dal del triangle del darrera, encastat contra el tirant superior del triangle i que la cadena i les rulines son dins dels raids de la roda la cosa pinta malament.
Tampoc entenc massa bé com va poder passar, però veient com va quedar la tanca de la roda, imagino que el canvi va picar-hi a sobre i la va desplaçar fins a mig treure la roda de lloc.

Miraculosament el canvi XTR va resistir la tivada, i només es va trencar el cargolet que ajusta la tensió de la molla per que la cadena quedi més o menys tensa. Treure’l no va estar fàcil, ja que encara no se com va quedar com clavat i no podíem de cap manera treure’l tivant amb les mans. El varem desmuntar i el varem collar a la posició correcte, i en Miquel amb una fe infinita amb la resistència de la patilla la va anar desdoblant fins que va quedar en una posició similar a la seva.  
Així va quedar, vista des de l'interior
L'escletxa entre la puntera i la patilla no és el que toca
Ajust mínim per tenir tres pinyons operatius i per sort gairebé tot era baixada fins el final de ruta.

Un cop a casa cal reparar els danys, així que vaig buscar algú que pogués subministrar-me patilles de canvi per la Yeti i tret d’un lloc on si varen respondre correctament la resta varen demostrar el perquè moltes empreses estan condemnades a tancar. Poc interès, poques ganes i cap solució o proposta lògica i amb terminis i preus raonables.
Finalment i amb l’ajuda de la xarxa vaig comprar dues patilles originals Yeti a Anglaterra per menys diners dels que em demanaven aquí per una i amb un termini de lliurament més curt. Al cap de tres dies ja tenia el material a casa. A més cada patilla amb el seu set de cargols i dos més de recanvi per si en perds algun al muntar-la.
Les patilles noves, en un tres i no res des d'Anglaterra
Al desmuntar la patilla vaig veure les marques que varen quedar de doblegar-se com ho va fer. Era evident que aquell punt va patir i molt estirant la patilla i deformant el punt de fixació de l’eix de la roda. Sortosament les patilles es poden substituir, si no un bon problema.

Després d’una bona neteja de la zona i de repassar amb una llima petita les rascades que tenia la part fixa del basculant vaig muntar la nova patilla i tot perfecte.

Al voler muntar la roda vaig notar que costava collar la tanca i en mirar-la en detall vaig tenir clar que calia substituir-la. A banda d’un cop a la part exterior del cargol, aquest estava totalment deformat i no era possible que solés bé amb el basculant. Mirat en més detall encara tenia una esquerda a la que anava des de l’eix cap al exterior.
Finalment munto un altre tanca de les que tenia per casa i està clar que caldrà demanar-ne un altre.
Un bon cop i una esquerda (a dalt a l'esquerra)
Totalment deformada, impossible que faci la seva feina
Ajust del canvi i la bici llesta per rodar, per tant la cosa va passar prou be pel que podia ser. El que si em vaig preguntar desprès es si el fet de que la tanca cedís i la patilla es dobles molt havia estat be o malament.
Així de malmés va quedar
El material substituit
El fet de que tot cedís va fer que no es trenqués cap raid de les Easton, i que el canvi XTR segueixi funcionant. Si tant la patilla com la tanca no haguessin cedit no tinc massa clar que hagués passat, o si, un canvi nou i la roda un munt de dies aturada a l’espera de rebre els raids específics que fa servir.

Així que ara no se que fer, les tanques MSC ultralight tenen l’eix de titani i la resta d’alumini, el que fa que no siguin molt valentes i que a vegades costi una mica més d’obrir/tancar que per exemple les equivalents de KCNC o que unes Tune, que a més tanquen més be la roda.

Realment el millor es que no cedeixi res i així el tren posterior és més robust o millor que cedeixi alguna part i no les trenquem totes. Quin és el millor compromís?

2 comentaris:

  1. En aquest cas la patilla del canvi ha estat un autèntic fusible i et va salvar de més destrosses.
    A mi personalment m'ha passat forces vegades el fet de doblegar-la i sense més consequències que haver de adreçar-la i tenir molt marcat el canvi.
    Desque porto el actual canvi Shimano XTR mitg amagat sota els pinyons el fenòmen s'ha reduit força, malgrat té algun que altre toc. De totes maneres, sempre hi ha algun día fatídic, com el del meu germà, que va trencar les patilles de carboni del XTR de la seva Ibis i ara porta el model antic tot en alumini.
    Es el que té el MTB, "tant va el canti a la font..."
    Jo crec sincerament que el fet de tenir patilla recambiable es fundamental. Del que he tingut força decepció es amb les tanques de les rodes KCNC, ja que a la Santa Cruz sempre acabaven fent "fresa". Les noves rodes CB de moment les he portat sempre amb les tanques originals, que pesen 120gr.la parella, contre 45 gr. de les KCNC. De moment res de fresa ni sensació de flotació de la roda davantera. Més endavant, quan m'arrivi la Santa Cruz Blur XC nova les tornaré a provar, malgrat els he perdut la confiança. I es que a vegades el baix pes passa factura i no pensem que es millor perdre una mica de panxa, que no té cap inconvenient i a sobre es més barat, je, je....

    Records

    ResponSuprimeix
  2. Rigidessa o no pensa que és molt millor haver trencat la patilla que aquesta hagués aguantat i trencar tota la resta.

    Abans i potser encara n'hi ha, el cuadres no tenien la patilla bescanviable, rigid!, quin preu tenies de pagar si et passava una desgracia com la teva, es trencava el canvi o doblaves la part d'alumini de la patilla?.

    Les tanques tenen això, davant impactes com el teu, una tanca com comenta en Lluís de 120 gr segurament no notarà res, una de 45gr i Ti passa el que passa.
    Et recordo que en una sortida jo vaig doblar per sort, només la tanca de la tanca Tune, l'eix va quedar intacte, de fet encara rutlla.

    El que sí és del tot cert és que les KCNC i d'altres lleugeres fan soroll, sobretot quan apretes amb els pedals.

    ResponSuprimeix