Ja sabem tots els
que anem en bici que caure és més fàcil del que sembla, i tot i que l’experiència
i la prudència ajuden a disminuir el risc de caiguda, aquest sempre està
present.
Les caigudes
poden tenir conseqüències més o menys greus, poden quedar-se només en un
ensurt, deixar-te dolorit i rascat o acabar a l’hospital desprès d’un viatge
amb ambulància.
Dels diferents
tipus que he esmentat, jo personalment n’he tingut de totes. Algunes d’elles s’han
acabat amb unes cures i radiografies, d’altres amb algun punt de sutura, guixos
i fins i tot amb kits de titani per refer algun os trencat.
De fet mentre
escric això no tinc molt clar si és millor jugar al domino, ja que porto un bon
repertori de caigudes si anem sumant els anys. Tot i això puc dir que no surto
amb por a pedalar, si amb més prudència mirant de córrer menys riscos, les
caigudes un cop tens més de 45 anys costen molt més de recuperar i cal ser més
prudents que abans.
Fins fa
relativament poc la practica del ciclisme la limitava a l’especialitat del BTT,
però fa una mica més de dos anys que vaig començar a pedalar amb la bici de
carretera per tal de millorar el fons per les llargues distàncies.
És una
especialitat diferent al BTT tot i que al final acabes pedalant, per a mi la
principal diferència és la lleugeresa i minimització de la bici (en especial
les rodes) i el fet de que pedales per llocs on has de conviure amb vehicles a
motor.
Fa uns mesos, sortint a rodar un dia desprès de ploure i amb el terra
moll vaig tenir la primera mostra del difícil que és aturar la bici de
carretera amb el terra moll. Una entrada en una rotonda en la que va aparèixer un
cotxe a qui jo havia de deixar passar, va acabar amb que el cotxe va parar per
deixar-me passar a mi desprès de veure les dues fuetades de la bici en intentar
parar. Un toc d’atenció que va fer que entengués d’una sola vegada que si el
terra és moll cal triplicar la distancia de frenat.
Puc dir que la
resta de sortides no he tingut masses problemes, recordo no fa molt un toc
entre companys en una corba a la zona del Mas Lluners que no va tenir conseqüències.
Amb els cotxes tampoc he tingut problemes, de fet rodem gairebé sempre per
zones on el trànsit és molt baix per minimitzar aquest risc.
El passat
dissabte però vaig patir una caiguda que m’ha fet pensar en que el risc de
caure pot tenir conseqüències greus o molt greus. Mentre anava amb un company des
de la rotonda de Riudellots fins a Cassa, un tram de carretera amb més trànsit
del que m’agrada veure, tot i que la carretera te un bon voral, vaig patir una
caiguda.
Anava pedalant
darrera del company a uns 30km/h i situat a uns 30-40 cm de la seva roda. En arribar
un dels petits pujadors que hi ha, el que va davant s’aixeca per pedalar dret,
el que fa que perdi velocitat fins que prem el pedal un cop dret. Aquest fet fa
que jo em trobi de sobte sobre la bici del que porto davant. Giro i freno una
mica aconseguint posar la meva roda del davant al costat dret de la seva roda
del darrera passant a pocs mil·límetres una roda de l’altre. En aixecar-se, fa
bascular la bici cap el costat dret, ajudant-se dels braços per donar més força
a la pedalada i toca la meva roda del davant fent-me girar de cop i desviant-me
inexorablement contra el guarda-rail. Tocar el guarda-rail amb la roda va fer
que aquesta es frenés de cop i jo i la bici vérem sortir disparats cap el terra
i l’interior de la carretera. Un bon cop, una arrossegada i el pànic de que pogués
venir un cotxe és el que notava en aquell moment. Tant bon punt com es va parar
la bici i jo, vaig girar-me a terra mateix cap el voral arrossegant també la
bici. No va tardar més de 10-15 segons a passar un cotxe, que penso que segur
que va veure la meva caiguda però no va parar.
Ja al voral vaig
començar a notar el dolor a la ma esquerra i al maluc, vaig aixecar-me i
asseurem al guarda-rail mentre em feia càrrec del que havia passat.
A banda del
dolor produït pel cop que era intens i que durant molts de minuts em va fer
pensar que m’havia trencat novament els dits de la ma esquerra, una sensació de
por m’envaïa, les cames em tremolaven, només pensava una cosa: i si el cotxe hagués
estat just al costat o al darrera?
Ho tinc clar,
segur que seria amb sort a l’hospital, tot i que la carretera és ample jo vaig
entrar un metre i mig dins de la zona de rodadura dels cotxes, i de fet jo
mateix com a conductor de un vehicle veig poc probable poder esquivar algú si
et cau just al davant.
Per sort només ha
estat un ensurt, uns dits rascats i dolorits, un maluc a qui li ha costat seure
durant uns dies i que encara està ressentit i res més.
Caigudes road, mala feina |
Escric això per
que tots els que ho llegiu, que segur que ja coneixeu els riscos de anar en bici, extremeu les precaucions al rodar per la carretera, especialment si aneu en
grup. Cal estar molt atents, es roda ràpid i per tant qualsevol canvi fa que
sigui difícil de poder corregir a temps. Tant li fa si vas al davant, al costat
o al darrera d’un o de varis companys, qualsevol cosa et pot fer caure a tu o
als altres, per tant minimitzeu els riscos, compte amb la distancia entre
bicis, compte amb els canvis de direcció, de ritme o frenades fora de lloc, ja
que si bé el caure ens fa mal, existeix el risc de que la caiguda tingui un
desenllaç molt més complicat si un cotxe s’hi veu embolicat.
Per sort un
ensurt i prou, que ens serveixi a tots per extremar precaucions.
Un se sent malament cuant un company pateix una caiguda i es podia haver fet mal. Però molt pitjor se sent, cuant a sobre, has estat indirectament el responsable de la caiguda. Sort que nomes va ser un ensurt i va quedar en uns cops. Ja que la primera impressió, el cop dels dits no tenien bona sensacions i s´en va pasar pel cap que no pogues anar a fer el repte que porta temps preparant per un despiste involuntari. Va ser una sortida amb moltes voltes al cap, del que podia haver pasat. Però per sort tot va quedar en un "ensurt". Tal i com dius hem d´anar amb molt de cuidado i mes si voltem per carretera en companyia o sol, cualsevol despiste pot ser un ensurt.
ResponEliminaNo cal donar més voltes del compte a les coses. El que cal és mirar d'aprendre dels errors que fem i millorar. Com be dius només han estat uns cops i unes rascades, per tant no cal patir.
EliminaSi hem de tenir present el risc que correm quan anem en bici, més encara per la carretera on som els més febles de tots els que hi circulen.
Precaució, sempre precaució i mirar d'evitar les caigudes.
Ara a pedalar que és el que toca !